راه اندازی موتور جستجوی ویکی پدیا

طراح دایره‌المعارف اینترنتی مشهور "ویکی‌پدیا" ((www.wikipedia.org‬ اعلام کرد در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری موتور جستجوی خود را که می‌تواند رقیبی برای موتورهای جستجوی "گوگل" و "یاهو" باشد، در اینترنت راه‌اندازی خواهد کرد. طرح راه‌اندازی این موتور جستجو در شرکت "ویکیا" که توسط "جیمی ویلز" موسس "ویکیپدیا" راه‌اندازی شده‌است، دنبال می‌شود. "ویلز" اعلام کرده است در این موتور جستجو از همان ایده‌ای که سبب موفقیت دایره‌المعارف "ویکیپدیا" شد، یعنی مشارکت مستقیم کاربران اینترنت، استفاده خواهد شد. موتور جستجوی جدید دارای کد باز است و این بدان معناست که شرکت "ویکیا" فناوری‌های مورد استفاده در این جستجوگر اینترنتی را در اختیار تمامی برنامه‌نویسان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد تا این محققان بتوانند به صورت داوطلبانه در آزمایش و بهبود آن همکاری کنند. به گفته "ویلز"، در گذشته نیز تلاشهایی برای راه‌اندازی موتورهای جستجوی دارای کدباز انجام گرفته اما مشکل اساسی در این راه، آزمایش گسترده الگوریتم‌های مورد استفاده در این قبیل موتورهای جستجو است. partizanha.blogsky.com
الگوریتم مورد استفاده هر موتور جستجو در واقع فناوری اصلی آن است که در قلب آن جای گرفته و دقت نتایج استخراج شده توسط موتور جستجو بدان بستگی دارد. وی افزود: ایجاد و آزمایش یک الگوریتم کارامد برای جستجوی اینترنت نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده در زمین سخت‌افزارهای مورد نیاز موتور جستجو است و شرکت "ویکیا" در آینده تلاش می‌کند منابع سخت‌افزاری مورد نیاز افرادی را که خواهان آزمایش الگوریتم یاد شده هستند، فراهم کند.
ویلز اعلام کرد نگارش آزمایشی و ابتدایی موتور جستجوی جدید در سال جاری راه‌اندازی شده و فناوری به کار رفته در آن در اختیار محققان علاقه‌مند قرار می‌گیرد تا اشکالات و ایرادهای احتمالی آن شناسایی شده و سرعت بهبود آن با کمک همین افراد افزایش یابد. وی همچنین با انتقاد از توجه بیش از حد به موتور جستجوی "گوگل" یادآور شد که هرچند "گوگل" در بسیاری موارد کاملا موفق بوده است اما حقیقت این است که شهرت آن باعث پوشیده ماندن برخی ضعفهای آن نیز شده‌است. وی افزود "گوگل" در بسیاری موارد هنگام جستجوی یک کلید واژه قادر به ارائه هیچ اطلاعات مفیدی به کاربران نیست و بسیاری لینکهای استخراج شده توسط "گوگل" کاربران را به سوی وب سایتهای بی‌فایده و گاه حتی خطرناک هدایت می‌کنند که در موتور جستجوی "ویکیا" سعی می‌شود این قبیل مشکلات با همکاری خود کاربران برطرف شوند. موسس دایره‌المعارف "ویکیپدیا" اعلام کرد تمامی الگوریتم و فناوری به کار رفته در موتور جستجوی جدید در اختیار تمامی علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و این بدان معناست که افراد دیگری ممکن است با استفاده از همین فناوری در آینده موتورهای جستجوی خود را راه‌اندازی کنند اما به هر حال پیش‌بینی می‌شود سایت اصلی موتور جستجوی "ویکیا" دست کم بین ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬درصد از سهم بازار موتورهای جستجوی اینترنتی را به خود اختصاص خواهد داد. الگوریتم‌های مورد استفاده در موتورهای جستجو در حقیقت دانش کاملا محرمانه شرکتهایی نظیر "گوگل" و "یاهو" هستند که به شدت از این دانش حراست می‌شود. یکی از وظایف مهم این الگوریتم‌ها، تعیین این مطلب است که در زمان جستجوی یک کلید واژه توسط کاربر، کدام سایتها بالاتر از بقیه توسط موتور جستجو فهرست شوند. برخی کارشناسان اینترنتی عقیده دارند اگر این الگوریتم به شکل عمومی منتشر شود، صاحبان وب سایتها می‌توانند با توجه به آن الگوریتم سایت خود را به گونه‌ای تغییر بدهند که موتور جستجو، سایت آنها را در بالای فهرست سایتهای استخراج شده، قرار دهد که این وضعیت می‌تواند به منبع در آمد جدید هکرها و ارسال‌کنندگان هرزنامه‌ها بدل شود. ویلز ابراز امیدواری کرده‌است کاربران موتور جستجوی "ویکیا" سایتهایی را که با این روش قصد سوء‌استفاده از این موتور جستجو دارند، شناسایی کنند و به گردانندگان موتور جستجو اطلاع دهند.
نظرات 2 + ارسال نظر
نرمن در ب در یکشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 11:16 ب.ظ http://norman.coo.ir

سلام ملکم....احوال شما خوبی؟!
پیشاپیش میتبریکم سال نوتونو...سال خوبی داشته باشی من که دارم میرم د د واسه همین گفتم بیام یه سری بزنم هم سال نو را تبریک بگم هم یه سری زده باشم دیگه!
خوش باشی.

وهاب چهارشنبه 1 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 11:14 ق.ظ http://galery.tk

سلام.خوبی
سال نو رو تبریک میگم و اروزی سلامتی و شاد کامی رو برات دارم
این سایت عجب سایت توپی هست یسری اطلاعات بعضی وقتا از کشورهای خاص میکشم بیرون که هیچ جا به این راحتی گیرم نمیاد
شاد باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد