تاریخچه شب یلدا

شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان نزدیک به ? هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را که درازترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند، در کنار یکدیگر خود را سرگرم می کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند و با به روشنی گراییدن آسمان (حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی یک شب طولانی و سیاه که تولد تازه آن عنوان شده است) به رختخواب روند و لختی بیاسایند.




مراسم شب یلدا (شب چله) از طریق ایران به قلمرو رومیان راه یافت و جشن «ساتورن» خوانده می شد. جشن ساتورن پس از مسیحی شدن رومی ها هم اعتبار خود را از دست نداد و ادامه یافت که در همان نخستین سده آزاد شدن پیروی از مسیحیت در میان رومیان، با تصویب رئیس وقت کلیسا، کریسمس (مراسم میلاد مسیح) را ?? دسامبر قرار دادند که چهار روز و در سال های کبیسه سه روز بیشتر از یلدا (شب ?? دسامبر) فاصله ندارد و مفهوم هر دو واژه هم یکی است. از آن پس این دو میلاد تقریباً باهم برگزار می شده اند. partizanha.blogsky.com

آراستن سرو و کاج در کریسمس هم از ایران باستان اقتباس شده است، زیرا ایرانیان به این دو درخت مخصوصاً سرو به چشم مظهر مقاومت در برابر تاریکی و سرما می نگریستند و در خور روز؛ در برابر سرو می ایستادند و عهد می کردند که تا سال بعد یک نهال سرو دیگر کشت کنند.



پیشتر، ایرانیان (مردم سراسر ایران زمین) روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خور روز و دی گان؛ می خواندند و به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود. در این روز عمدتاً به این لحاظ از کار دست می کشیدند که نمی خواستند احیاناً مرتکب بدی کردن شوند که میترائیسم ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ می شمرد. هرمان هیرت، زبان شناس بزرگ آلمان که گرامر تطبیقی زبان های آریایی را نوشته است که پارسی از جمله این زبان ها است نظر داده که دی- به معنای روز- به این دلیل بر این ماه ایرانی گذارده شده که ماه تولد دوباره خورشید است. باید دانست که انگلیسی یک زبان گرمانیک (خانواده زبانهای آلمانی) و از خانواده بزرگ تر زبان های آریایی (آرین) است. هرمان هیرت در آستانه دی گان به دنیا آمده بود و به زادروز خود که مصادف با تولد دوباره خورشید بود، مباهات بسیار می کرد.


فردوسی به استناد منابع خود، یلدا و خور روز، را به هوشنگ از شاهان پیشدادی ایران (کیانیان که از سیستان پارس برخاسته بودند) نسبت داده و در این زمینه از جمله گفته است:


که ما را ز دین بهی ننگ نیست

به گیتی، به از دین هوشنگ نیست

همه راه داد است و آیین مهر

نظر کردن اندر شمار سپهر


آداب شب یلدا در طول زمان تغییر نکرده و ایرانیان در این شب، باقیمانده میوه هایی را که انبار کرده اند و خشکبار و تنقلات می خورند و دور هم گرد هیزم افروخته و بخاری روشن می نشینند تا سپیده دم بشارت شکست تاریکی و ظلمت و آمدن روشنایی و گرمی (در ایران باستان، از میان نرفتن و زنده بودن خورشید که بدون آن حیات نخواهد بود) را بدهد، زیرا که به زعم آنان در این شب، تاریکی و سیاهی در اوج خود است.



واژه یلدا، از دوران ساسانیان که متمایل به به کارگیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند به کار رفته است. یلدا- همان میلاد به معنای زایش- زاد روز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. باید دانست که هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله (?? روز مانده به جشن سده، شب سیاه و سرد) استفاده می شود?


خور روز (دی گان)- یکم دی ماه- در ایران باستان در عین حال روز برابری انسان ها بود. در این روز همگان از جمله شاه لباس ساده می پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری را نداشت و کارها داوطلبانه انجام می گرفت، نه تحت امر. در این روز جنگ کردن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود. این موضوع را نیروهای متخاصم ایرانیان می دانستند و در جبهه ها رعایت می کردند و خونریزی موقتاً قطع می شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ، به صلح طولانی و صفا انجامیده بود.





HTTP://SHABEDERAZ.PERSIANBLOG.COM



شب یلدا – فیلم


یلدا و بلندای قامت شب


صله ارحام


شب مشکین فام


در کنار هم ، از ظلمت یلدا تا سپیده نور


یلدا آیین اقوام مختلف ایرانی


---------------------------


با تشکر از وبلاگ خانم کپی

ناصر عبدالهی با صدای دلنشینش پر کشید





دریغ از صدای رسای ناصریا


محمدعلی بهمنی ـ شاعر ـ با تسلیت درگذشت ناصر عبداللهی و بیان این نکته که این خواننده و آهنگساز با توجه به این که او در موسیقی پاپ روش تقلیدی نداشت به ایسنا گفت: شناخت او روی شعر خوب بود و این واقعیتی است که باید به آن اعتراف کرد.


بهمنی با بیان این که او شعر را خوب می‌شناخت خاطرنشان کرد: او انسانی بود که موسیقی را خوب می‌شناخت، صدای خوبی داشت و حیف شد، می‌توانست این صدا رساتر بماند؛ اما دریغ!


ناصر عبداللهی خواننده پاپ کشورمان ظهر امروز در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد تهران درگذشت.
«ناصرعبدالهی» خواننده‌ معروف ترانه «ناصریا» بامداد سوم آذر ماه در بیمارستان خلیج فارس بندرعباس به دلیل مشکل کلیوی و از کار افتادن کلیه‌ بستری شد و سپس به کما رفت و بعد از چند روز به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل و در بخش ICU این بیمارستان بستری شد و سپس به تهران منتقل شد. وی ظهر امروز در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد تهران درگذشت.

بنابر این گزارش در ملاقات دیروز «امیدوار رضایی»رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از این هنرمند علت به کما رفتن وی را ضربه وارده به سر بر اثر زمین خوردگی اعلام کرد.

ناصر عبداللهی در ساعت ده و ده دقیقه ی دهمین روز از دهمین ماه , سال 1349 در محله باغ بندر عباس به دنیا آمد .

پدرش عبدالرحمن عبداللهی از کارگران بازنشسته شرکت نفت و مادرش مهرنگاربندری نیایی خانه دار است .

او چهاربرادر و یک خواهر دارد، تنها خواهرش نسرین و برادرانش به ترتیب سن محمدطیب , نادر , علیرضا و عقیل هستند که ناصر برادر وسطی آنها است , یعنی سومی .

ناصر در هیجده سالگی با فهیمه غفوری اهل بندرعباس که سه سال از خودش بزرگتر است ازدواج کرد و حاصل آن سه فرزند ( دو پسر و یک دختر ) به نامهای نوید , نازنین و نامی است .
همسر ناصر تعداد فرزندان خود را کافی می داند در صورتی که ناصر به پنج فرزند دیگر اعلام نیاز می کند!

از خانواده او دخترش نازنین نیز به خوانندگی علاقمند است و در کنسرتهای او هنرنمایی می کند و امیدوار است که روزی در ایران حداقل خانمها بتوانند برای خانمها کنسرت برگزار کنند.

پیکر مرحوم«ناصر عبداللهی»از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود.

فایرفاکس کاملا فارسی | فایرفاکس


Firefox Persian Language Packیک اکستنشن بسیار عالی برای آنهایی که عشق فایرفاکس دارند. من خودم به شخصه برام فرق نمی کنه چه مرورگری استفاده کنم مهم اینه که با اکثر سایت ها خوب کار کنه.


این اکستنشن کارش این هست که فایرفاکس شما را از زبان انگلیسی به زبان فارسی بر می گردانه و کار کردن را برای فارسی زبان ها آسان می کند.


اگر دوست دارید ببینید فایرفاکس شما بعد از نصب این اکستنشن به چه شکلی در می آید می توانید از سه عکسی که در زیر گذاشتم استفاده کنید.


عکس: 3,2,1


همان طور که در عکس ها دیدید این اکستنش فایرفاکس انگلیسی شما را به فارسی تبدیل می کند. که می تواند برای بعضی جذاب باشد. این اکستنشن به یک اکستنشن دیگر هم نیاز دارد که من آن را هم برای شما در زیر قرار داده ام.


اول اکستنشن Quick Locale Switcher را نصب کنید بعد از نصب آن اکستشن persian language pack را نصب کنید و سپس یک باز فایرفاکس را از نو اجرا کنید در منوی Tools روی گزینه Quick Locale Switcher رفته و از منوی باز شده گزینه fa-IR را انتخاب کنید که پرچم ایران هم در کنارش وجود دارد و ... حال از فایرفاکس فارسی خود لذت ببرید. برای برگرداندن آن به انگلیسی دوباره همین مسیر را بروید ولی بجای fa-IR گزینه en-US را انتخاب کنید.


دانلود اکستنشن : Quick Locale Switcher


دانلود اکستنشن : Persian Language Pack

باغ مظفر

نوشتن در مورد مهران partizanha.blogsky.comمدیری و مجموعه ی باغ مظفر را می گذارم برای اوایل دی ماه تا برنامه خوب جا بیفتد اما فعلا چند پرسش مطرح می کنم که شما می توانید هنگام دیدن آن در ذهن خود مرور کنید و برایش پاسخی بیابید :



1 – تفاوت کاراکتر منصور خان با دیگر کاراکتر های که محمد رضا هدایتی در این چند سال بازی کرده است به جز تفاوت گریم در چیست؟
2 – استفاده از موسیقی سنتی در این مجموعه به معنی نفی آن است یا مخاطب قرار است نسبت به این موسیقی دلبسته شود؟
3- استفاداه از لهجه ها در باغ مظفر چقدر در خندیدن شما موثر است؟
4 – دیالوگ های مظفر خان ( خود شخصیت ) چرا اینقدر آبکی است؟
5 – شما دوست دارید هنگام تماشای باغ مظفر بخندید یا به فکر فرو بروید؟
6 – به نظر شما باغ مظفر قصد دارد چه بگوید؟
7 – فرق باغ مظفر با شبهای برره یا دیگر مجموعه های مدیری در چیست؟
8 – این که خان مظفر از ترکیب بال بال زدن استفاده می کند که یکی از ترکیبات خاص دیگر مجموعه های مدیری است ناشی از ضعف تیم نویسنده است یا عمدی در این وجود دارد یا این ترکیب یک ترکیب قجری است؟
9- آیا مدیری ترانه ز من نگارم خبر ندارد را برای چه در این مجموعه بازخوانی کرده است؟
10 – آیا مدیری به نظر شما خودش دست از سر سیما بر نمی دارد یا نمی گذارند برود یا من نمی فهمم چه می گویم؟
11 – آیا به نظر شما رضا شفیعی جم به زودی به این مجموعه اضافه نخواهد شد؟
12 – به نظر شما مهران مدیری تمام شدنی است؟
13 - آیا در مورد نوآوری های نقش خان مظفر به جز تفاوت در پوشش و لباس چند جمله بنویسید؟
14 – آیا مدیری به خاطر جریان کاریکاتور روزنامه ی ایران جرات نکرده از لهجه ی ترکها استفاده کند و به ابن دلیل به سراغ شیرازی ها و کرمانی ها رفته است؟ آیا فرقی می کند ؟
15- آیا چرا مدیری از تمسخر کرد ها هم چشم پوشی کرده است چون آنها می توانند شورش کنند ولی کرمانی ها نه؟ آیا مدیری عمدی دارد که بگوید این خان ها تهرانی هستند و به ادبیات تهران قدیم حرف می زنند؟
16 – آیا طنز مدیری طنز سیاسی است؟
17 – آیا قاجاریه پدر سوخته بودند؟
18 – آیا چرا آدم های باغ مظفر مثل شب های برره همه کره خر هستند و دیوانه و روانی و احمق و فقط یک آدم درست در این مجموعه وجود دارد؟
19- آیا پارچه ی ترمه نشان املی است یا خوب است؟
20 – آیا دختران ایرانی خیلی بد است ابروی پیوسته داشته باشند؟
21 – آیا موسیقی ایرانی را باید نیوش کنیم؟
22 – آیا مدیری در ادامه ی ........ به مردم و فرهنگ ایرانی و ملی تکرار می کنم ملی دارد همچنان ....... به ما؟
23 – آیا؟
24 – آیا قرار است خان های ایرانی در این مجموعه نقد شوند؟
25 –آیا مدیری می خواهد بگوید ما ایرانی ها همه خان پرستیم و حیف نونیم و باید آدم شویم؟
26 – آیا مدیری به مانند یک روان شناس هی دارد ما ایرانی ها را آدم می کند؟
27 – راستی ما کی آدم می شویم تا مدیری دیگر طنز نسازد؟
28 – آیا استفاده از جلوه های تصویری و آهسته کردن تصاویر یعنی این مجموعه تازه گی دارد؟
29 – آیا مجموعه های مدیری می خواهد نگذارد مردم به فکر گرانی ها و وضع بد کشور باشند؟
30 – آیا من زیاد حرف زدم و طرفداران مدیری را دوباره ناراحت کردم؟
31 – آیا یکی از دوستان که شب های برره را برتر از دایی جان ناپلئون می دانست الان از شوق باغ مظفر سکته کرده افتاده گوشه ی خانه؟
32- آیا باغ مظفر محاسنی هم دارد ؟
بله حتما محاسنی هم دارد که از حسن هایش هم خواهم نوشت. اگر عمری باشد.


---------------------


منبع: وبلاگ عبید شاکی(رضا)