اسکناس های برره هم منتشر شد!

بانک مرکزی برره اسکناس‌های 1000 و 50 ریالی به فرم اسکناس‌های زمان پهلوی اول و با تصاویری از اهالی روستای برره و منقوش به کله‌ی بز منتشر کرده است.

 در روزهای گذشته در برخی دست‌فروشی‌ها و مغازه‌های برخی نقاط تهران اسکناس‌نماهایی توزیع می‌شود که منقوش به تصاویری از اهالی روستای برره است.

partizanha.blogsky.com

این اسکناس‌ها که در قطع و اندازه‌ای شبیه به 100 ریالی‌های چاپ قدیم است، علاوه بر عباراتی چون؛ «بانک مرکزی برره»، «پول وده پول زور وده» و «شاباش وده» دارای امضای "سالارخان" و "سردارخان" نیز هست.

 پیش از این نیز از شکل اسکناس جهت تبلیغات استفاده شده بود که به دلیل شباهت آن‌ها با اسکناس‌های رایج، چندی پیش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به وسیله تبلیغاتی‌شدن اسکناس‌های رایج هشدار داد و از مردم درخواست کرد که در نگهداری بیشتر اسکانس‌ها کوشا باشند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «اسکناس به عنوان سرمایه ملی همواره نقش بسزائی در مبادلات اقتصادی و معاملات روزانه مردم ایفاء می‌کند و سالانه به دلیل نگهداری غیر صحیح از آن بالغ بر 120 میلیارد ریال بابت امحاء اسکناس‌های فرسوده و چاپ مجدد آن هزینه می‌شود که با مراقبت صحیح از این سرمایه ملی، هزینه‌های یادشده می‌تواند صرف دیگر طرهای توسعه‌ای در کشور شود.

در همین زمینه اخیرا مشاهده شده است که عده‌ای سودجو در قالب موسسات انتفاعی از طرح اسکناس و چک پول‌ها به عنوان وسیله تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند که این عمل به منزله استفاده ابزاری از اوراق بهادار و اسناد دولتی و اخلال در نظام پولی کشور محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

به کلیه هموطنان گرامی نیز توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از فرسودگی زودرس اسکناس‌ها از تاکردن، نوشتن جملات، نصب برچسب و مهر و امضاکردن بر روی اسکناس که یک سند ملی تلقی می‌شود جدا خودداری کنند.»

partizanha.blogsky.com

اسکناس‌های برره هر کدام تا 200 تومان خرید و فروش می‌شوند.

منشا انتشار این اسکناس‌ها معلوم نبوده و کسی تاکنون در این زمینه اظهار نظر رسمی نکرده است. بانک مرکزی نیز تاکنون عکس‌العملی نشان نداده است.

هر چند این اسکناس‌ها به فرم اسکناس‌های از رده خارج است اما با به تصویر کشیدن آرامگاه حافظ و اماکن عمرانی ایران

در کنار تصاویر لوده و به سخره کشیدن ریال نکته‌ای است که در صورت شیوع قابل تامل است.

نظرات 3 + ارسال نظر
نرمن چهارشنبه 14 دی‌ماه سال 1384 ساعت 10:49 ب.ظ http://poooch.blogsky.com

سلام آقای فوزه....خوبی؟...
میبینم که خوب آپ میکنی...مگه یو الان از خودت خدمت مقدس سر بازی و در نوکنی؟.:ی...
اتفاقا اخبارشو همین یه دو سه ساعت پیش تو ۲۰/۳۰ شنیدم...میبینی توروخدا؟....ای کار یعنی چه؟..

نرمن چهارشنبه 14 دی‌ماه سال 1384 ساعت 10:49 ب.ظ

ببخشید شد فوزه=رفوزه

مهدیس پنج‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1384 ساعت 06:24 ق.ظ http://mahdis2004.mihanblog.com/

سلام رفوزه جون خوب بیدی؟
سربازی خوش وگذره

خیلی جالب بود من الان فهمیدم
عجب عکسی زدن
جالب بود
موفق باشی
فعلا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد