تکنیک های افزایش تمرکز

ابتدا شما را نادیده می گیرند سپس به شما می خندند بعد با شما مبارزه می کنند آنگاه شما پیروز خواهید شد...! ماهاتما گاندی

تکنیک های افزایش تمرکز

ازیکی ازفیلسوفان و مرتاضان هندی پرسیدند: آیا پس ازاین همه دانش و فرزانگی و ریاضت هنوزهم به ریاضت مشغولی؟
گفت: آری. گفتند: چگونه؟
گفت: وقتی غذا می خورم صرفاً غذا می خورم و وقتی می خوابم فقط می خوابم.
این شاید بزرگ ترین ثمره ی تمرکز است. آیا شما هم هنگام غذا خوردن می توانید تمام توجهتان را روی غذا خوردن و لذت و مزه ی غذا معطوف کنید، یا اینکه معمولاً از افکار مربوط به گذشته و آینده آشفته اید و چون به خود می آیید می بینید غذایتان تمام شده و جز امتلا و پری معده هیچ نفهمیده اید.
تمرکز واقعی یعنی اینکه اگرشما درطول روزبه پنج فعالیت مختلف مشغولید، درهرفعالیت صرفاً به آن فکرکنید و از افکار مربوط به کارهای دیگرآسوده باشید.
موفقیت زندگی روزانه ی ما تماماًً به میزان تمرکز ما برامور روزانه ارتباط دارد. اگر شما قادر باشید به هنگام کار فقط روی کارخود، به هنگام ورزش صرفاً روی انجام حرکات، درهنگام مطالعه فقط روی موضوع کتاب و به هنگام انجام فعالیت هنری ازقبیل موسیقی، نقاشی، خطاطی و . . . به فعالیت هنری خود توجه و تمرکز کنید، عملاً موفقیت شما به میزان چشمگیری افزایش می یابد.
تمام نوابغ جهان کسانی بودند که از قدرت تمرکز فوق العاده ای برخوردار بودند. آشفتگی و شوریدگی ذهنی، عملاً شما را به هیچ عنوان موفق نمی کند. وقتی کارمی کنید به خانواده می اندیشید، وقتی درخانواده به سرمی برید ازشغل خود نگرانید و وقتی ورزش می- کنید در اندیشه ی تحصیل هستید و وقتی درس می خوانید فکرتان هزارسو می رود. این عملاً اتلاف وقت و مؤثر نبودن است.
موفقیت یعنی تمرکز.

تمریناتی جهت تقویت تمرکز



تمرین شماره 1



کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.



تمرین شماره2
در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.



تمرین شماره 3



در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( 100-97 - 94 - ... )



تمرین شماره 4



یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت5 دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را برای مدت 10 دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید.



تمرین شماره 5



یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه می‌‌کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.



تمرین شماره 6
همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره 5 را به مدت5دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می‌‌توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.



تمرین شماره 7



یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.



تمرین شماره 8



پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، می‌‌توانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید.
سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.



تمرین شماره9



مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.



تمرین شماره10



سعی کنید حداقل برای مدت 5 دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. دقت کنید وقتی که تمرین های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان و آسان تر خواهدشد

 

نظرات 7 + ارسال نظر
پائیز سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:38 ب.ظ http://www.paiz.ir

سلام:
اگه یه نگاهی به این بندازی شاید یادت بیاد...
http://www.paiz.ir/about
برمیگردم و مطلبتم میخونم!
موفق باشی...

علی اکبر سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1388 ساعت 03:30 ب.ظ http://hamshahrijavan.blogsky.com

سلام
خوبی؟
جالبه و خیلی سخت .. من چندتا از تمرین ها رو شروع کردم ..
قبول کردم که لازمه موفقیت , تمرکز . باید این رو به یه عادت تبدیل کنم.
چون من فقط با عادت کردن میتونم یک چیز رو به صورت مستمر انجام بدم..
ممنون .. پیش ما هم بیا
موفق باشی

پائیز جمعه 4 دی‌ماه سال 1388 ساعت 10:44 ب.ظ http://www.paiz.ir

سلام:
کجایی چرا آپ نمیکنی؟

---
فصل پائیزی من
info@paiz.ir
http://www.paiz.ir
همیشه منابع مطالبی که می‌نویسید رو ذکر کنید، حتی اگر نمی‌دانید مطلب از کیست بگوئید نمی‌دانید.

نسترن سه‌شنبه 8 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:53 ق.ظ http://nastaran-rad.blogfa.com

سلام رفوزه جان خوبی؟
جالب بود
بابا من خودم اخره تمرکزم دیگه روش نمیخواد
پیش ما بیااااااااا

مریم جمعه 18 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:34 ق.ظ

متشکرم البته اگر جواب بده خیلی خوبه

وهاب پنج‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 01:03 ق.ظ

نقطه ضعف منه
تمرکز ندارم

وهاب یکشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:29 ق.ظ

دوست دارم
جواب داده یه نمه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد